YEEEEEW! - with Mojo Surf

Efter att ha varit internetlös i en vecka kan jag nu äntligen uppdatera min blogg. Har haft en riktigt skön vecka med Mojo Surf på Spot X!

I måndags åkte bussen kl 07.00 från Sydney, och eftersom busschafförerna här måste ta rast varannan timme så var vi inte framme förrän kl 17. Spot X, eller Arrawarra Beach, är dels ett Surf Camp och en vanlig camping. Dit kommer det dels folk som vi, som surfar mellan 5-12 dagar, dels har de Surf Academy på 1-3 månader där man går ett mer intensivt program för att bli en bättre surfare. Går man hela tre månaderna blir man också internationellt certifierad surfinstruktör.

Den gruppen vi åkte med bestod främst av britter och tyskar varav alla, förutom vi och en holländska, skulle stanna 5 dagar innan de åkte vidare till Byron Bay. Det är ett riktigt schysst gäng som jobbar där, och vi fick ett varmt välkomnande när vi kom fram. En viktig sak vi fick lära oss var att surfare hälsar på varandra med ett "Yeeew!", i ett ganska ljust tonläge. Alla gjorde detta. Hela tiden. Det var bara att rätta sig, och det tog inte många timmar innan vi alla sprang runt och ropade "Yeeew" till varandra som att vi aldrig gjort något annat.
Själva området är ganska isolerat, vi hade en hel lång strandremsa nästan helt för oss själva. I och med att högsäsongen inte riktigt startat igång än var vi verkligen helt själva ibland, förutom de andra gästerna på campingen och några rika knösar som hade stora strandhus i närheten.

Så vad gör man på Spot X med Mojo Surf? Startar dagen antingen kl 6 eller 8, går och äter frukost. Surflektionen börjar en timme senare, så det är bara att knö in sig i en blöt och kall wetsuit och dra igång. Vi var i vattnet i ungefär två timmar, oftast med två instruktörer beroende på hur många vi var. Efteråt var det fri lek innan lunch kl 12. 13.30 var det dags för Expression Session, då fick man välja att antingen surfa en stund, ligga på stranden, spela beachvolley.. Middag kl 18, och varje dag tog de en bil till Bottle Shop ifall man ville fylla på med alkohol inför kvällen. Beroende på stämningen i gruppen blev det antingen fest eller filmkväll/biljardspel, kan väl säga att det var någon av dessa två varannan dag.

De flesta som kom dit till Mojo Surf var också på början av deras Working Holiday-visum, och precis som en själv väldigt entusiastiska och glada, och väldigt sociala. Träffade inte en enda människa under den veckan som jag inte tyckte om, alla har varit så himla trevliga och lätta att umgås med.

Väderskillnaden bara 8 timmar upp från Sydney var märkbar, nu var vi i subtropiskt klimat. Eftersom det inte riktigt är sommar än så var det lite växlande, första två dagarna var det mulet på dagen och hällregn och åska på kvällen. Resten av veckan var det finfint, och då blev det mycket beachvolley på stranden, men så fort solen gick ned så blev det kyligt. Då var det skönt att kunna sitta ute vid deras camp fire och bara slappa, eller festa.
Surfandet har gått bra, men det är väldigt svårt. Det hänger ju heller inte bara på en själv utan också på förhållandena. Vissa gånger var vågorna bara inte bra alls, och det kändes som att det enda man gjorde en hel lektion var att "nose dive" (när man inte hinner ställa sig upp på brädan innan framdelen av brädan dyker ner i vattnet och man själv följer med). Men på fredagen gick det riktigt bra för mig, då kändes det som att jag hade fattat grejen och vågorna var perfekta.

Stämningen hela veckan har varit väldigt laid back, och det finns ganska bra alternativ för den som skulle vilja stanna längre på Mojo Surf. Några i vår grupp, som var duktiga för att vara nybörjare, bestämde sig för att stanna och gå Surf Academy i en månad. Anledningen till att inte fler gör det handlar nog mer om pengar än vilja (en månad kostar 3360 Aus dollar), men om man inte har råd kan man också jobba för Mojo Surfs camping samtidigt som man går Academy, då kostar det bara 600 dollar. Man kan också komma dit bara för att jobba och då få gratis mat/uppehälle samt låna deras surf grejer. Det var några som ville att jag skulle stanna kvar och jobba, men det funkar inte nu med vår resplan. Men jag funderar starkt på att åka tillbaka dit på vägen ner på kusten igen, nångång i november. Då är det sommar, vilket betyder mer folk och mer att göra.

På söndagen var det dags att skaka ur sanden ur kläderna, packa ihop grejerna och hoppa på Greyhound-bussen till Brisbane. En heldag i Brisbane innan Uluru/Ayers Rock.

YEEEW!!

Surfin' Safari

Partyscenen vid lägerelden. Den fina soptunnan hade blivit uppgraderad med en bilstereo och ett batteri, och var därmed en utmärkt ljudanläggning.

Surfer dude (Bild av en bild. En av deras bilder kostar 20 dollar, så vi gick på det billigare alternativet.)