End of roadtrip - Sydney

Efter Byron Bay stannade vi inte till för något speciellt spännande, vi åkte mest igenom de efterföljande orterna/städerna och stannade som mest till i några timmar. I Coffs Harbour paddlade vi kanot på Coffs Creek, och i Newcastle dagen innan ankomst till Sydney tog vi en lång strand/kustpromenad längs med de San Fransisco-liknande backarna.

Tisdagen förra veckan var dagen innan vi skulle lämna tillbaka bilen. Vi stannade över natten på ett campingområde i en av Sydneys norra förorter, och tillbringade det mesta av dagen med att förbereda för avlämning, städa ur bilen (mycket sand kan man samla på sig under 2 månader), packa om etc. En väldigt varm dag att göra detta, och inte så överraskande blev det ett riktigt regn- och åskväder när mörkret fallit. På onsdagen 28/11 åkte vi mot bilföretagets lokaler som låg i närheten av Sydney flygplats. Detta var slutet på vår bilresa genom Australiens östkust, och under 2 månader hade jag utvecklat en slags hatkärlek till vår campervan. Men mest har det varit riktigt bra att ha en bil och med den en frihet som det innebär att bara köra iväg vart man vill, när man vill. Och den har trots allt aldrig svikit när det gäller, med en motor starkare än man hade kunnat tro tog den oss upp för branta, slingriga backar. Så, nu var det dags att bli nedgraderad till en "vanlig backpacker". Bye bye Chubby!

I Sydney bodde vi på det billigaste men ändå mest centrala vi kunde hitta, vid Alfred Park (också namnet på hostelet) som är en liten men trevlig park. På morgorna går/cyklar folk igenom där på väg till jobbet, på eftermiddagarna vid fint väder sitter folk och dricker vin eller kommer dit med hunden, och under hela dagarna till långt in på kvällen är det alltid folk som spelar basket och tennis på de respektive planerna.
Under veckan vi tillbringade i Sydney kan man säga att det var ganska skiftande väder, allt från 20 grader och blåsigt till 36 grader fuktig hetta till 25 grader växlande molnighet. För första gången i Australien fick vi faktiskt börja kolla upp väderleksrapporten för att planera aktiviteter utefter vädret..! Tråkiga dagar hängde vi mest under tak, ordnade praktiska saker, och umgicks med våra roomies och tidigare roomies från Byron, som också var i Sydney.

På lördagar är det marknadsdag, och stekande hett dessutom, så då gick vi först till den närmsta marknaden, Surry Hills Market.
Mycket vintagekläder, porslin, smycken och inredningsartiklar. Då det var den 1:a december och Internationella aidsdagen hade frivilligorganisationer satt upp bord där man bl.a. fick svara på frågor och få gratisgrejer med det röda bandet på. Jag hade en väldigt lång och intressant konversation med en man som jobbade på en gratisklinik för sexuell hälsa, främst för prostituerade och missbrukare. Efter det gick vi vidare till en mindre marknad längre bort på gatan där det spelades livemusik. Jag köpte en snygg klänning för endast 10 dollar (70 SEK) och Nils köpte ett Iphone-skal som hade blivit designat av en hemlös kille.Sista marknaden för dagen blev den stora kända The Rocks Market, som ligger nära Sydney Harbour.

På söndagen letade vi oss fram till en marknad i Newtown, som vi trodde skulle vara en farmer's market, men det var tydigen bara på lördagar så nu var det en artisan market, massa hantverk.

Väldigt fina saker, men otroligt dyrt. En kille som hjälpte oss hitta dit påpekade detta, “a teatowel for 20 dollars”, och det var precis vad det kostade. Men vid pysselbordet fick vi lära oss hur man gör en origami-stjärna!

På måndagen var det tråkigt väder så då gick vi till Observatoriet som var lagom nördigt (alltså inte för mycket för att bli tråkigt, och då det ligger nära Harbour Bridge tog vi en liten promenad på den också. På tisdagen sprack det upp och blev riktigt fint och soligt. Jag hade hittills inte besökt Bondi Beach, och tyckte det var läge att göra det nu för första gången.
Det är inte en särskilt lång strand, ganska liten faktiskt, och därför är det förståeligt att det kan bli riktigt trångt där på helgerna. Det var ganska mycket folk på en vanlig tisdag med. Ett härligt sätt att tillbringa en vanlig tisdag på, och vi hade stannat ännu längre om inte “vindmaskinen” hade satts på helt plötsligt. Vid hård blåst kan sand göra ganska ont mot huden, och vi var inte de enda som flydde från stranden och knökade in oss i bussen tillbaka till stan.

Sedan var det bara att packa ihop och göra iordning för morgondagen, för dagen efter skulle vi upp tidigt för att flyga till Melbourne!