Försenat = Lyx!

Blev inte rikigt som planerat i torsdags, när vi skulle ha tagit flyget till Cairns. Vi fick veta att flyget skulle bli tre timmar försenat pga ett mekaniskt fel på planet. Snabbt och smidigt blev vi skjutsade tillbaka till Ayers Rock Resort, där vi blev bjudna på pasta- och pizzabuffé innan vi åkte tillbaka för att äntligen ta flyget. Då var det plötsligt ny information: flyget var inställt och planerat att avgå nästa dag. Inte lika bra, vi hade ju redan bokat hostel i Cairns och det var alldeles försent att avboka för natten. De på hostelet var dock väldigt förstående, och lovade att göra så gott de kunde för att sälja våra sängplatser så att vi skulle slippa betala för dessa.

Qantas gick snabbt till handling för att hålla oss resenärer så nöjda som möjligt: vi fick sova på det bästa hotellet på orten över natten, och blev dessutom bjudna på både middag på valfri restaurang på området samt frukost på morgonen. När vi gick in i vårt rum för natten kom vi snabbt fram till att det kommer att vara det bästa boendet vi kommer att ha på vår resa. Stor dubbelsäng, tv, egen balkong. Stort badrum med ordentlig dusch, egna badrockar. Standard för hotellboende - lyx för en backpacker. Väldigt nöjda var vi med att tillbringa natten där, istället för på ett hostel i Cairns. Och frukostbuffén på hotellet var en riktigt ordentlig frukostbuffé. Hur mycket som helst av allt. Jag tryckte i mig vattenmelon och färska croissanter som att det var min sista måltid.

Väl tillbaka på flygplatsen blev vi nu endast två timmar försenade. Det hade dessutom börjat ösregna i öknen. Inte riktigt en upplevelse som alla får mitt i Australiens Outback!
Från flygplanet såg man hur landskapet förändrades: från det platta och röda sandiga till väldiga berg fyllda med tropisk skog. Från 0% luftfuktighet till närmare 80%. Cairns.