Cairns

Kan inte påstå att vi hade hört så jättemycket bra saker om Cairns, en liten stad fylld med backpackers som alla slåss om jobben. Så utan att ha alltför höga förväntningar har vår vistelse här varit väldigt skön och avslappnad. Det har mest känts som att vi har fått tid att “omgruppera” rent mentalt, och börja tänka på vår 8 veckor långa roadtrip längs östkusten som börjar imorgon.

Hostelet vi bor på är mysigt, lite utanför smeten men ändå bara 10 min gångavstånd från centrum. Känns skönt att inte bo på ett partyhostel, där vi inte hade fått sova någonting då dessa hostel har egna klubbar i samma byggnad och ljudisoleringen är väl lika med noll. Traveller's Oasis håller vad det lovar, det är väldigt mysigt inrett, har en egen liten pool och hängmattor överallt. Alla i personalen är dessutom hur trevliga och hjälpsamma som helst, ännu mer än vanligt här i Australien.

Vi har som sagt mest slappat, men i lördags gick vi på vårt första “pub crawl” här i Aussie-land. Vi och ungefär 200 andra blev bjudna på mat och slussade till fyra olika uteställen i centrala Cairns – fest, dans, olika tävlingar och ännu mer fest. Vi hängde mest med två tyskar som skulle åka hem dagen efter, och var väldigt intresserade av Sverige och svenska seder osv. Men jag lyckades faktiskt träffa på lite “locals” med(!), som var väldigt imponerade av Nils vikingskägg.

Igår måndag, hade vårt hostel och ett annat (som har samma ägare) deras traditionella “Monday Aussie BBQ” där vi fick smaka på känguru- emu- och krokodilkött. Om jag förut har skrivit att kängurukött är lite segt, är detta inget mot de två andra. I jämförelse var känguru lättuggat. Det anordnades även en Didgeridoo-tävling av ägaren, som själv var väldigt duktig på att bemästra instrumentet. De tre involverade i tävlingen var självklart Nils, hans motståndare var Nils från Tyskland, och Nils från Holland kompade de tävlande med ihåliga pinnar som han slog mot varandra. Så tre olika Nils, från tre olika länder – alla tre med helskägg (har jag nämnt att helskägg är rätt ovanligt här i Australien?). Självklart vann rätt Nils! Priset var inte så dåligt heller, man fick en Jungle Swing gratis. Så som jag har förstått det, är detta en mildare form av bungyjump: man faller 45 meter i en pendelrörelse, och når en maxfart på 120km/tim. Jag har verkligen velat testa på detta, och då både jag och Nils vet att sådana adrenalinkicker inte riktigt är hans grej, visste vi båda vem som skulle få priset. Så detta ska jag göra imorgon!!

Idag har vi, förutom att planera vår roadtrip de närmaste dagarna, hyrt cyklat och cyklat till Cairns Botanical Garden. Väldigt fint, då dessa områden i Australien har så rikt växtliv, mycket tropisk regnskog.
En annan liten rolig fotnot är alla stora fladdermöss som plötsligt finns i alla träd när det blir mörkt. Första gången jag såg en trodde jag att det var en stor fågel, tills jag såg vingformen och hur “fågeln” plötsligt hängde sig uppochner i ett träd. De är verkligen överallt, i alla träd. Hur häftigt som helst.

Vår plan imorgon när vi hämtar upp vår camper van, är att ta oss norrut från Cairns och uppleva lite riktig regnskog på egen hand. Sedan ska vi ta oss tillbaka till Cairns lagom till lördag morgon, då vi har bokat en dagstur ut till Stora Barrriärrevet. Snorkling kommer vi definitivt att göra, att dyka kostar lite extra och isåfall är det bara jag som gör det, då Nils har astma och Australien har väldigt stränga hälsoregler gällande dykning. Men turerna ut till Barrärrevet härifrån har vi hört mycket gott om, och ser mycket fram emot! Efter det tar vi oss sakta och säkert nedför kusten. Ikväll blir det gratismiddag på ett uteställe (vi plockar på oss gratisvouchers som bara den), och ladda inför morgondagen. Roadtrip here we come!
 
 
 
vårt hostel
 
 
barnens pool mitt i stan
 
...
 
 
 
Me and my bike!
 
I Cairns Botanical Gardens

Kommentarer
Postat av: Lova

Hahahaa, Nils och adrenalinkickarna ja :D när jag läste vad priset var blev jag genast orolig för hans skull... Tack för att du hjälper honom ta sig ut den situationen ;)
låter helt fantastiskt i övrigt, cairns (eller carns som pappa säger) verkar helmysigt, om man inte behöver uppleva det 24 timmar om dygnet ju :)

2012-10-02 @ 14:18:55
Postat av: Hedvig

Fina bilder!

2012-10-17 @ 21:49:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0