Queenstown - Adventure Capital of the World!

 
 
Sent på fredag eftermiddag kom vi fram till Queenstown. Vägen mellan Wanaka-Queenstown är minst sagt dramatisk, då vi körde genom smala bergsvägar, och vi passerade flera ställen som erbjuder olika sorters galna bungyjumps/swings. Bungyjumps startades/skapades här i NZ, rättare sagt i Queenstown, 1988, vilket vi har fått höra mycket om de senaste veckorna. Så denna stad vid sjön Wakatipu, som är omgivet av höga berg och djupa dalar, har mycket att erbjuda vad gäller äventyrsaktiviteter. Vi stannade till vid Kawarau bridge, som är känt som ”home of bungy”. 43 m ner till floden, var det här som det första bungyjumpet utfördes.
 
I Queenstown har vi nu stannat över helgen, och mött upp folk som vi har rest med sedan tidigare, både planerat och spontant. Det blir lätt så eftersom många väljer att stanna i denna stad lite längre. Och då det har varit tvunget att säga adjö till de flesta, har vi utnyttjat denna lilla stads stora nattliv, vilket har resulterat i att jag nästan har tappat rösten – speciellt då vi igår natt såg OS-finalen mellan Sverige-Kanada i den största sportbaren. Det var packat med endast glada svenskar hockeygalna kanadensare, och det var god och trevlig stämning.
En annan ”must-do” här i stan, är tydligen att äta på det mest populära hamburgerstället i stan – Fergburger. Då alla, verkligen alla, älskar deras hamburgare så var vi självklart också tvungna att testa. Man får definitivt valuta för pengarna.
 
Många kommer till Queenstown för att söka jobb, då det finns ganska mycket för att vara en så liten stad. Men det är den ultimata turistorten i NZ, då det lockar folk för både sommar- och vinter(skid)säsongen. Det lockar annars folk från hela världen, och i alla olika åldrar, så de har mycket att erbjuda här förutom festande. Då det är ganska långt söderut nu, och har ganska skiftande miljö, så kan det bli rätt kallt här även på sommaren – på nätterna har det blivit så kallt som 5 grader!
 
 
 
Då jag har gjort ganska mycket redan i NZ, kände jag mig ganska nöjd rent aktivitetsmässigt, efter att jag hoppat Ledge Swing. Man sitter lite som i en gunga, och åker i full fart i en pendelliknande rörelse, 450m över Queenstown – en helt fantastisk utsikt! Och väldigt roligt var det, även om jag var lite nervig innan.
 
Sista dagen idag, och Nils åkte iväg för en halvdag canyoning, då man i princip klättrar, seglar ner och hoppar in i iskallt flodvatten – alla som har gjort det tycker det är riktigt kul. Själv har jag gått en promenad längs sjön, och organiserat lite inför avresa imorgon söderut. Ikväll möter vi upp några vid en pub längs med hamnen som har livemusik varje kväll.
Queenstown över helgen har varit perfekt, jag tror inte jag hade velat stanna längre än så. Så för denna korta period så har staden levererat! Och jag åker härifrån något krasslig, men nöjd.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0