Street Artsy Adelaide

 
Efter tva riktigt roliga sista kvallar pa hostelet i Red Cliffs (de roligaste jag nagonsin haft under min 14 veckors vistelse), och efter att endast ha sovit 2 timmar, var det dags for avfard. Da jag var uppe relativt tidigt (kl 7, vilket pa en arbetsdag dar hade varit sovmorgon) for att ordna med det sista, fick jag ett sista avsked med de flesta av mina vanner innan de akte ivag till jobbet. 6 timmar pa bussen fran Mildura till Adelaide gick fort, i Australien ar detta en valdigt kort tid att tillbringa pa resande fot om man valjer att inte ta flyget. Pa bussen hade jag bl.a. sallskap av ett europeiskt filmteam, och det mest intressanta med det var val att forsoka gissa var de kom ifran – da jag inte kande igen spraket, antog jag att de pratade ett osteuropeiskt sprak.

Framme i Adelaide fick jag dra tillbaka klockan en halvtimme, till South Australia time. Sara, min van i Sydney som jag inte hade sett sedan hon vinkade mig adjo nar jag akte ivag till Mildura, motte upp mig vid stationen. Tillsammans gick vi till mitt hostel som lag pa en av huvudgatorna i stan, och endast 5 min fran det hostel som hon och hennes pojkvan (ocksa en van fran Sydney) Dominik bodde pa. Deras hostel skottes av ett Schweiziskt par, som hade investerat i en liten bastu i tvattstugeomradet – och vi firade min forsta kvall med att ha en drink i bastun!

Jag kom dit pa en fredag, och vi bestamde oss for att stanna i Adelaide till sondag morgon, sa jag flyttade till deras hostel dagen efter. Vi gick allihopa till den stora frukt- och gronsaksmarknaden i stan, Adelaide Central Markets for att kopa en del av var proviant till resan, och jag konstaterade snabbt att de paprikorna jag hade jobbat med pa farmen i Red Cliffs troligtvis ar de basta jag nagonsin kommer att ha sett i Australien. Och de var dessutom ekologiska (och gratis att ta med sig tillbaka och laga nat med!).
Aven fast vadret var trist, gratt och mulet, fanns det spannande saker att se – jag och Sara bestamde oss for att ga pa en konstutstallning med spannande kanda konstnarer som jobbar med tryck (printing), vilket ocksa ar Saras fil. Kand.
Pa vagen dit gick vi forbi en massa riktigt grym graffiti, som vi senare forstod var en del av utstallningen – att ta konsten ”ut till gatan” och piffa upp den gramulna staden. Vi gick ocksa forbi Parliament House (for delstaten), dar gay rightsaktivister hade samlats och ritat med fargglada kritor pa gatstenarna precis utanfor byggnaden. Meddelandena handlade om att Australien borde hanga med i tiden och, som New Zealand, lagstifta homosexuella aktenskap. Nagra fa kristna fundamentalister stod dar med sina plakat, men blev latt ivagskramda da de insag att de var nummermassigt i underlage.
 
Utanfor konstutstallningen var en annan utstallning, dar skolbarn fran manga olika skolor och i olika aldrar hade ritat och designat sina drommar, och fantasier och tankar om framtiden. Dessa ritningar hade sedan skapats i stora 3D-ballonger, och det var intressant att lasa om tankeprocessen bakom de olika ”skulpturerna”.
 

I konstutstallningen fick jag se verk av bl.a. Banksy, som ar det storsta namnet inom graffitikonst och han jobbar tydligen med vad man pa svenska skulle kalla for stencilteknik. Hans verk, och aven manga andras verk som vi sag pa konstutstallningen, ar satiriska och oftast politiska, mycket samhallskritik.
Efter manader av intellektuell och konstnarlig understimulans, fick jag vad jag kallar for ”art overload” - det kandes som min hjarna skulle sprangas av alla konstnarliga och politiska intryck som den hade fatt ta emot pa bara nagra timmar. Helt slut, men lycklig, atervande jag med Sara tillbaka till hostelet, dar vi tillsammans med Dom gick igenom de sista forberedelserna for var road trip och bestallde billig pizza med mycket vitlok pa (efter att ha jobbat med vitlok i 9 veckor har jag konstaterat att jag aldrig kan ha for mycket vitlok narvarande i mitt liv)!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0