9 manader och 11 dagar senare..

 
 
Det ar dags att aka tillbaka hem till Sverige. Jag stannade exakt 2 manader langre an tankt, och tycker fortfarande att det ar for tidigt att aka hem.

Sista veckan i Perth var hektiskt roligt. Jag passade pa att njuta av min sista vecka, och gora det som vadret tillat – tyvarr inget strandbesok, men jag gick till King's Park pa en solig dag. King's Park ar ganska stor, och har en botanisk tradgard och framforallt en underbar utsikt over Perth.

I fredags akte jag ut till Fremantle for att gora det sista oversattningsjobbet for dokumentarfilmen. Vi passade aven pa att prata mycket om filmbranschen i Australien, och lite om hur det ser ut gallande skadespeleri har. En valdigt rolig och trevlig dag med manga givande konversationer, och de ville garna att jag skulle kontakta dem igen nar jag kommer tillbaka till Australien.
I fredags var det aven midsommarafton – och Saras 25 arsdag. Vi ville alla forsoka gora det till en sa bra fodelsedag for henne som mojligt, speciellt med tanke pa att hon tidigare uttryckt en viss saknad for familj och vanner darhemma. Sa pa morgonen fick hon ett svenskt fodelsedagsuppvaktande – vi smog alla in i sovrummet och vackte henne med tarta och fodelsedagssang. Hon blev riktigt skramd, och gick sedan upp med oss for att ata fodelsedagsfrukost – pannkakor, chokladtarta och morotskaka, och melon. Pa kvallen lagade vi alla knytismat tillsammans med resterande av tartorna. Utgang blev det sjalvklart, med ganska tidig hemgang da Sara skulle upp och jobba dagen efter.
 
 
 

I lordags var det min sista dag i Perth, vilket tillbringades med nagra sista forberedelser innan flyget till Sydney. Vid solnedgangen satt vi i King's Park, och under en ynka timmes tid lyckades mina ben bli helt tackta av myggbett.! Da var det dags att dra sig tillbaka inomhus. Jag, Sara och Dom bestallde take away och sedan hade vi en sista lyckad utekvall.
Pa morgonen fick jag saga adjo till alla och till staden dar jag har haft det riktigt roligt de senaste veckorna. Jag vill definitivt komma tillbaka pa sommaren, kan tanka mig att det maste vara en helt otrolig sommarstad.

I Sydney har jag bokat tva natter i ett av de mer lyxigare hostelen mitt i stan – YHA Central, som har en lounge vaning som med riktigt schysst inredning, arkadspel och ett biorum. Langst upp ar det en pool med bastu – tyvarr ar det inte riktigt vadret for att anvandas nu, da Sydney ar regnigt/mulet. Idag, sista heldagen i Australien, och jag har bara tagit det lugnt och forberett det sista. Imorgon tisdag bar det av, och onsdag kvall landar jag i Goteborg.
Jag kan inte riktigt beskriva allt som har hant, och alla tankar, erfarenheter och upplevelser jag har haft under dessa 9 manader. Alla otroligt underbara och knappa manniskor jag har traffat, och att nu ha vanner fran de flesta av varldens horn. Aven om jag inte har upplevt extrem fattigdom sa har jag anda lart mig att uppskatta mina privilegier i varlden. Australiens morka historia ar fortfarande valdigt narvarande i denna nation, och det ar nagot som jag inte tanker glomma tills jag kommer tillbaka hit igen.

Australien, vi ses snart igen!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0